نوع مقاله : سایر موضوعات مرتبط با ورزش قهرمانی (عملکرد ورزشی، مربیگری)
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه غیردولتی – غیرانتفاعی ایوان کی،سمنان،ایران
2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
3 کارشناس ارشد،دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه آسیب شناسی و حرکات اصلاحی،دانشگاه تهران،ایران
4 کارشناسی ارشد، گروه علوم ورزشی دانشگاه غیردولتی – غیرانتفاعی ایوان کی،سمنان،ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی دورههای تئوری مربیگری از دیدگاه مربیان رشتههای رزمی بر اساس مدل کرک پاتریک است. پژوهش حاضر کاربردی از نوع پژوهشهای توصیفی-پیمایشی و به صورت میدانی میباشد. جامعه آماری کلیه مربیان شرکتکننده در دورههای تئوری مربیگری رشتههای رزمی در سال 1402-1401 تشکیل میدهند. طبق فرمول تخمین حجم نمونه کوکران در جامعه آماری، 384 نمونه به روش نمونه گیری تصادفی ساده مورد بررسی قرار گرفت. از پرسشنامهی دورههای تئوری مربیگری استفال بیم (2014) ترجمه مهرزاد حمیدی در 19 مورد شامل چهار عنوان(واکنش، یادگیری، رفتار و نتیجه گیری) استفاده گردید و با توجه به آزمون آلفای کرونباخ پایایی آن تایید شد. بهمنظور بررسی نرمال بودن توزیع دادههای متغیرهای جامعه از آزمون کولموگوروف–اسمیرنوف استفاده گردید. جهت آزمودن فرضیههای مطرحشده،آزمون تحلیل عاملی تاییدی سلسله مراتبی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج در سطح واکنش «تازگی داشتن، رضایت داشتن، علاقه داشتن، ایجاد انگیزه و نحوه بیان مطالب» درسطح بالایی بودند. در سطح یادگیری «ارزشیابی دوره، ارزشیابی همکاران و استفاده از نرم افزار و جلوههای بصری برای ارائه مطالب» در حد متوسط بودند. در سطح رفتار «برخورد گرم و صمیمی، تکریم و احترام به شرکت کنندگان، پاسخگویی مناسب مدرسین و مسئولین برگزاری» در حد متوسط بودند. در سطح نتایج «تغییر در میزان ارتباط با ورزشکاران، تغییر و بروز شدن سطح معلومات ورزشی، تغییر در فرایند آموزش به ورزشکار، افزوده شدن نکات فنی و تخصصی» بالاتر از حد متوسط می باشد. مدیران ورزشی فدراسیونها باید با پایش و آسیب شناسی قسمتهایی که دارای اثربخشی لازم نبودهاند نسبت به افزایش کیفیت و تغییرات بر اساس آسیب شناسی اقدام کنند و تلاش کنند که موارد دارای ایراد به نحو احسنت در جهت ارتقاء کیفی دوره های آموزشی برنامه ریزی شده به عنوان یک رکن اساسی در توسعه ورزش کشور پایش شوند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Evaluating the effectiveness of coaching theory courses from the point of view of martial arts coaches based on the Kirkpatrick model
نویسندگان [English]
1 Lecturer in the Department of Sports Science, Non-Governmental - Non-Profit Eyvanekey University, Semnan, Iran
2 PhD student of sports management at Allameh Tabatabai University in Tehran
3 M.sc, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Department of Pathology and corrective sports movements, University of Tehran, Iran
4 Master's degree, Department of Sports Sciences, Non-Governmental - Non-Profit Ivan Kay University, Semnan, Iran
چکیده [English]
The current research aims to evaluate the effectiveness of coaching theory courses from the point of view of martial arts coaches based on the Kirkpatrick model. The current applied research is a descriptive-survey type of field research. The statistical population consists of all the trainers participating in the theory courses of martial arts coaching in the year 1402-1401. According to Cochran's sample size estimation formula in the statistical population, 384 samples were examined by simple random sampling method. The questionnaire of Estafal Beam's coaching theory courses (2014) translated by Mehrzad Hamidi was used in 19 cases including four topics (reaction, learning, behavior and conclusion) and its reliability was confirmed according to Cronbach's alpha test. Kolmogorov-Smirnov test was used to check the normality of data distribution of community variables. Hierarchical confirmatory factor analysis was used to test the proposed hypotheses. The results in the reaction level of "having freshness, being satisfied, being interested, creating motivation and the way of expressing the content" were at a high level. In the learning level of "evaluation of the course, evaluation of colleagues and use of software and visual effects to present the content" were average. At the level of behavior, "warm and friendly treatment, honoring and respecting the participants, appropriate response of teachers and organizers" were average. At the level of the results, "change in the level of communication with athletes, change and updating of the level of sports information, change in the training process for athletes, addition of technical and specialized points" is above average. The sports managers of the federations should increase the quality and make changes based on the pathology by monitoring and diagnosing the parts that have not been effective and try to improve the quality of the planned training courses. be considered as an essential pillar in the development of sports in the country.
کلیدواژهها [English]