نوع مقاله : سایر موضوعات مرتبط با ورزش قهرمانی (عملکرد ورزشی، مربیگری)
نویسندگان
1 استادیار گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
2 2. گروه روانشناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.
چکیده
آشفتگی شناختی یک وضعیت بحرانی است که میتواند پس از آسیبهای ورزشی ظاهر شود و بر توانایی ورزشکار تأثیر بگذارد بنابراین هدف پژوهش حاضر اثربخشی واقعیتدرمانی گروهی برآشفتگی شناختی ورزشکاران آسیبدیده بود.جامعه آماری این پژوهش 100 نفر از ورزشکاران آسیبدیده استان خوزستان بودند که نمرههای آنها در آزمون آشفتگی شناختی یک انحراف معیار بالاتر از میانگین بود. از این جامعه 36 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و در دو گروه تجربی و کنترل گمارده شدند. ابزار مورداستفاده، مقیاس آشفتگی شناختی ماسون (2001) بود. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود که پس از انتخاب تصادفی، گروه آزمایش یک روز بعد از پیشآزمون مداخله را به مدت 10 جلسه 75 دقیقهای و یکبار در هفته دریافت کرد. یک روز بعد از مداخله پسآزمون و دو هفته بعد، پیگیری اجرا شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و t مستقل استفاده شد. نتایج تفاوت معنیداری در میانگین نمرات گروه تجربی و کنترل نشان داد و موجب کاهش آشفتگی شناختی گروه آزمایش است و این نتیجه در پیگیری نیز مشاهده شد.بنابراین به نظر میرسد واقعیتدرمانی گروهی روشی مؤثر برای کنترل و بهبود آشفتگی شناختی در ورزشکاران آسیبدیده است و میتوان از این روش بهعنوان راهی برای کنترل و بهبود آشفتگی شناختی در ورزشکاران استفاده کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Impact of Group Reality therapy on cognitive confusion in injured athletes
نویسندگان [English]
1 Assistant professor of Department of Movement behavior and sports psychology, Faculty of Sport Sciences, University of Shahid chamran Ahvaz, , Ahvaz, Iran. E-mail: zamouzadeh@yahoo.com
2 Department of sports psychology, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Arak, Arak, Iran.
چکیده [English]
Background and aim: Cognitive confusion is a critical condition that can appear after sports injuries and affect the athlete's performance, so the aim of the present study was the impact of group reality therapy on cognitive confusion in injured athletes.
Methods: The statistical population of this research was 100 injured athletes of Khuzestan province, whose scores in the cognitive confusion test were one SD higher than mean. From this population, 36 injured athletes were selected by random sampling and assigned to two experimental and control groups. The tool used was the Mason's cognitive disturbance scale (2001) was used. The research design was of quasi-experimental type with pre-test, post-test, follow-up with control group. After random selection, the experimental group received group reality therapy for 10 sessions of 75 minutes and once a week, one day after the pre-test. One day after the end of intervention, post-test and two weeks after that, follow-up was performed. In order to analyze the data, Independent sample t test and repeated measures analysis of variance were used. (p≤0.05)
Results: The results showed that a significant difference in the mean scores of the experimental and control groups and reduced the cognitive confusion of the experimental and this result was also observed in the follow-up.
Conclusion:
Therefore, it seems that group reality therapy is an effective method to control and improve cognitive confusion in injured athletes, and this method can be used as a way to control and improve cognitive confusion in athletes.
کلیدواژهها [English]